Quechua: Značka, která se zrodila v horách

Vše začalo na úpatí hory Mont Blanc v bytě o rozloze 55 m², který se deset zaměstnanců Decathlonu rozhodlo přestavět na malou kancelář. Právě tam se v roce 1997 zrodila značka, která se v outdoorovém světě stala pojmem. Název, který patrně každý druhý zákazník zkomolí a zaměstnanci si denně užijí přeřeky jako „kvíča, kuechua, kečuča, kušuja” a další. Poradíme vám: až se zastavíte na prodejně, řekněte „Kešua”.

Kateřina Tlachová
31/05/2021
Značky a inovace

PŮVOD ZNAČKY

Abyste rozuměli, název je odvozen od horského národa Quechua [kečua], žijícím odedávna v srdci jihoamerických And. Díky své houževnatosti představují jedinečný zdroj inspirace pro všechny milovníky vysokohorských štítů. Žijí v naprostém souznění s přírodou, chovají lásku k horám a snaží se rozumně využívat své zdroje. Tyto hodnoty sdílí i Decathlon, takže název byl rázem na světě! Ve stejném roce, kdy byla značka založena, také proběhl první terénní test produktů. Odehrál se v Maroku, kde se v reálných podmínkách testovaly výrobky určené na treking. O tom ale více později. 

VÝVOJOVÉ STŘEDISKO

Hlavním cílem vývojářů je zpřístupnit turistiku co nejvíce lidem, a přitom pečovat jak o turisty, tak o prostředí, ve kterém se pohybují. Jaký má taková výroba produktů dopad na životní prostředí? Ekologie pro firmu není jen pojem. V roce 2014 se rozhodla investovat a vybudovat si vlastní vývojové centrum Mountain Store – chrám všech horských sportů. Najdete ho v údolí Mont Blancu ve městě Sallanches, nedaleko města Chamonix.

Budova byla navržena v souladu s přírodou. Co si pod tím představit? Celá budova je zasazena do záhybů přirozeného terénu s výhledem na hory a samotné materiály pro stavbu a její užívání plní přísná environmentální měřítka. Střecha ze solárních panelů dělá z této budovy největšího výrobce elektrické energie v regionu. Budova je navíc vzduchotěsná a má izolaci s trojitým zasklením, aby se zabránilo ztrátě energie. Vícestupňové osvětlení se nastavuje automaticky v závislosti na přirozeném světle, čímž dochází k další úspoře energie. Nádrž na dešťovou vodu slouží jako zásobárna potřeby vody pro toalety a pračky. Samozřejmostí je třídění odpadu, vysázení stromů a keřů v okolí, možnost dobití elektrického automobilu na parkovišti a elektrická kola na vypůjčení i pro místní cestovatele. Celý projekt vývojového centra získal prestižní ocenění „High Environmental Quality”

VÝVOJ A TESTOVÁNÍ

Základním pilířem je tým vývojářů a designérů Decathlonu. Nejsou to jen vystudovaní inženýři, ale především nadšení turisté, kteří se v podstatě snaží uspokojit své vlastní potřeby. Přes 20 let se snaží o to, aby se Quechua stala nedílnou součástí života milovníků horské turistiky. Proto své produkty snoubí s funkčností a inovacemi. Tato vášeň předchází následnému dlouhému procesu vývoje. 

V prvé řadě pozorují sportovce, respektive jejich potřeby a naslouchají jim. Tady vše začíná a přichází první nápady. Je to často fantazie, která nemá hranice. Proto v dílnách vytváří tzv. „monstra”. Návrh na papíře zkrátka nestačí. Díky zázemí v Mountain Storu se může návrh okamžitě „zhmotnit”, především díky technologii 3D tisku. Na prototypu se následně ukazuje představa o materiálech, technologiích a designu. 

Po vytvoření prototypů přicházejí na řadu testovací laboratoře. Výrobky se ve speciálních komorách doslova mučí pomocí robotů a dalších přístrojů, které testují kvalitu a bezpečnost. Kupříkladu u batohu se odolnost materiálu testuje za pomoci robota, který batoh opakovaně tře o kamenitou plochu. Díky testům si jsou produktoví inženýři jistí kvalitou, takže na batohy Quechua a Forclaz poskytují záruku až 10 let

Touto laboratoří ale testování teprve začíná. Následují testy přímo v terénu a díky skvělé lokalitě Mountain Store, který je zhruba 20 kilometrů od Chamonix, mohou sportovci vše okamžitě vyzkoušet přímo v horách. V roce 2002 Quechua poprvé vyzvala odborníky z řad známých sportovců, aby se zapojili do testování a poskytli tak zpětnou vazbu v těch nejnáročnějších podmínkách. Lidé, pro které je turistika životním stylem, se v této fázi angažují a v zásadě se tak podílejí na samotném navržení výrobku. Nejznámějším ambasadorem byl bezesporu Dachhiri Dawa Sherpa, rodák z údolí pod Mount Everestem, vítěz UTMP (ikonický ultratrailový závod v okolí Mont Blanc) a trojnásobný účastník olympijských her. 

DŮRAZ NA INOVACE A TECHNOLOGII

Decathlon neustále pracuje na inovacích, a to i stávajících produktů. Dokonce i každá recenze na webu je nesmírně důležitá a manažeři si připomínky uživatelů zaznamenávají a předkládají vývojářům, aby mohli produkty vylepšit. Jeden model se tedy během několika let může i několikrát inovovat. V roce 2005 byla zahájena interní soutěž s cílem motivovat každou značku, aby navrhla inovativní výrobek. Quechua měla štěstí, protože v tomto roce přišla po dvouletém procesu vývoje na trh se stanem 2 Seconds a soutěž na plné čáře vyhrála.

A pozor, i tento stan prošel časem inovací, a sice díky vyvinutí patentované technologie Fresh&Black s vícevrstvou tkaninou, která odráží tepelné záření (čímž dokáže ve stanu razantně snížit teplotu i za přímého svitu slunce) a zaručuje zatemnění bez ohledu na intenzitu slunečního záření. Zvláště v parných dnech vcelku výhoda, že? Celý proces od prvního návrhu až po dodání do regálů obchodů trvá minimálně půl roku, někdy kvůli dlouhodobému vývoji několik let. 

Quechua se mimo jiné zavázala navrhovat výrobky s nižším dopadem na životní prostředí. To bude ještě dlouhá cesta, ale značka je připravena přijmout řadu opatření a koncipovat výrobu ekologicky a udržitelně. Vybírá ekologičtější materiály, jako je např. recyklovaný polyester z použitých plastových lahví. Při barvení látky se zase používají ekologičtější techniky jako např. Bi-ton nebo Dope Dye. A tímto ještě zdaleka nekončíme. 

NÍZKÁ CENA A VYSOKÁ KVALITA SE VZÁJEMNĚ NEVYLUČUJÍ

Často vznikají předsudky, že Decathlon nabízí výrobky pouze pro rekreační sportovce. Tento dojem vzniká především kvůli cenám. Všeobecně je ve společnosti zafixováno, že co je kvalitní, musí být drahé. Je tomu ale doopravdy tak? Z čeho se vlastně odvozuje cena? Samozřejmě v první řadě z použitých materiálů, ale významnou složkou je i výrobní čas – doba procesu, v níž jsou zapojeny stroje, energie nebo zaměstnanci a v neposlední řadě i samotný marketing a marže na produktech, které tvoří největší část ceny u většiny značkových produktů.

Přesně tuto část výroby dokážeme v Decathlonu snížit. Díky vlastním vývojovým centrům, technologickým postupům nebo testovacím laboratořím mohou návrháři obyčejné boty vyrobit až pětkrát rychleji, což znamená významné finanční úspory. Žádná drahá cla kvůli desateru výrobců či externím distribučním článkům. Kouzlo dostupných cen je v umění vše řídit, a to ideálně pod jednou střechou. 

Decathlon nicméně spolupracuje s více než 1000 průmyslovými partnery ve více než 45 zemích, a to za dodržování přísných norem. Příkladem mohou být výrobky z merino vlny, která se dováží z Jihoafrické republiky. Na rozdíl od jiných vývozců této vlny totiž Jihoafrická republika zakazuje mulesing. Jedná se o velice bolestivý zákrok, při kterém je ovcím odstraněna kůže kolem zadnice. Jelikož se však Decathlon zasadil o respektování životních podmínek a života zvířat, vytvořil dlouhotrvající partnerství s chovateli, kteří ovce merino v JAR mají. Chovají je na rozlehlých pláních a střihači ovcí mají know-how svých předků, díky kterému dbají na to, aby byla celá procedura pro zvířata co nejpříjemnější.

Sečteno, podtrženo – turistické značky Quechua a Forclaz se snaží nejen o skvělé inovace a výrobky, které přinesou uživatelům potěšení z turistiky a pobytu v horách a přírodě obecně, ale i o udržitelnou výrobu a péči o životní prostředí, které tyto krásy přírody budou chránit, aby i další generaci mohly těžit z jejich benefitů. Tímto směrem se však vydávají i další značky Decathlonu, o kterých bude řeč třeba zase příště.