Elektrokola: Nejčastější otázky a odpovědi

Kolem elektrokol je spousta otázek, ať už z hlediska funkcí a výkonu nebo z hlediska praktičnosti či užitečnosti. Polovina lidí je nenávidí, druhá je zbožňuje. Elektrokola mohou být skvělými pomocníky pro lidi, kteří milují cyklistiku, ale už jim nezbývá tolik sil na tu klasickou, ale zároveň jsou zapálenými cyklisty odsuzovány. Kde je pravda vám sice nepovíme, na to si musí každý udělat názor sám, ale alespoň vám pomůžeme přiblížit a zodpovědět nejčastější otázky a nejasnosti.

Martin Bubla
9.4.2024
Rada

Mechanika elektrokol

Jaký je rozdíl mezi motorem v zadním/předním náboji a motorem se středovým pohonem?

Motor v zadním/předním náboji je umístěn ve středu předního nebo zadního kola. Motory otáčejí kolem a dávají cyklistům pocit, že jsou „poháněni“.

Motor se středovým pohonem je umístěn ve spodním držáku a táhne za samotný řetěz, aby otáčel řetězovou sadou, což vám dává pocit, že máte lehkou pomocnou ruku, která vás tlačí vpřed. Zároveň můžeme říct, že středový motor se plynuleji zapojuje do procesu šlapání, což zvyšuje bezpečnost jízdy, komfort i jízdní vlastnosti kola.

Jak dlouho vydrží baterie?

Výdrž baterie elektrokola závisí na řadě faktorů:

- hmotnosti kola, hmotnosti cyklisty a vybavení, které vozíte (brašny, dětská sedačka atd.).

- typu trasy, po které jedete. Baterie se například vybije rychleji, pokud jedete do většího množství kopců. Výdrž baterie může ovlivnit také to, jak členitý je terén.

- povětrnostních podmínkách: vítr (protivítr klade odpor, takže potřebujete více dopomoct a baterie se vybije rychleji), déšť a teplota (pokud je příliš chladno, baterie bude mít méně energie).

- stavu vašeho kola: tlak v pneumatikách a stav hnacího ústrojí. Udržování optimálního tlaku pneumatik a čistého řetězu vám pomůže získat z baterie větší dojezd.

- způsobu jízdy: kadence šlapání, frekvence zastavování a rozjíždění, intenzita brzdění atd.

- úrovni asistence, kterou si zvolíte.

- jakou elektroniku máte na kole připojenou (světla, zařízení GPS atd.).
Opotřebovávají se baterie elektrokol rychle a je nutné je vyměňovat? Pokud ano, jak dlouho vydrží?

Baterie pro elektrokola jsou velmi odolné. Jejich životnost měříme podle počtu nabíjecích cyklů, přičemž jeden nabíjecí cyklus znamená, že baterie byla plně nabita a zcela vybitá, případně čtyři nabití z 20 % na 80 %. Obecně platí, že baterie má po 500 nabíjecích cyklech alespoň 80% původní kapacity.

Životnost baterie tedy ovlivní její používání. Pokud například vaše průměrná jízda činí přibližně 50–60 km a vyrazíte na cestu s plnou baterií, která by měla vydržet 500 cyklů, budete moci ujet 25 000–30 000 km, než dosáhnete onoho 500. cyklu. V tomto okamžiku bude dojezd vaší baterie při plném nabití přibližně 80–85 % dojezdu, který by byl při jejím zakoupení.

Po 500 cyklech můžete baterii vyměnit nebo s ní jezdit i nadále, jen mějte na paměti, že má alespoň 80 % své původní kapacity.

Tip: Udržujte své kolo a baterii v dobrém stavu, aby vydržely co nejdéle. Zkontrolujte alespoň jednou za čtyři měsíce stav nabití baterie, aby nedošlo k vybití pod 0 %, které baterii může zničit.

Musí se baterie vyjmout, když nejezdím?

Na tom nezáleží. Baterie se automaticky přepne do pohotovostního režimu, když se kolo nepoužívá, a nespotřebovává téměř žádnou energii. Doporučujeme však, abyste baterii nabíjeli každé 4 měsíce (rozhodně nejezděte bez nabíjení déle než 6 měsíců), jinak se podvybije a budete ji muset vyměnit. Pokud baterii nepoužíváte, nabíjejte ji v rozmezí 30 až 60 %.

Musí se při nabíjení nechat baterie na kole?

Akumulátor můžete nabíjet buď na kole, nebo mimo něj.

Můžu si koupit náhradní baterii?

Ano, můžete si zakoupit další baterii, kterou můžete použít pro další nebo delší jízdu.

Nabíjí se baterie během jízdy?

Ne, elektrokola nejsou navržena tak, aby se nabíjela během jízdy. Aby bylo možné rekuperovat kinetickou energii z jízdy nebo brzdění, muselo by být kolo poměrně těžké, což není. Dodatečný dojezd baterie, který by se díky takovému systému získal, by nestál za náklady ani za námahu při instalaci systému. Díky rekuperaci energie by také rychleji došlo k dovršení 500 nabíjecích cyklů.

Je baterie odolná proti vodě?

Ano, baterie je vodotěsná podle normy IPX6. To znamená, že odolá vysokému tlaku a silnému postříkání vodou (konkrétně 3 minuty postříkání vodou ze vzdálenosti 3 metrů při tlaku 100 kPa).

Jak recyklujete baterie do jízdních kol?

V Decathlonu jsme navázali spolupráci se společností Corepile, která se zabývá recyklací baterií do jízdních kol. Tento systém je financován prostřednictvím „ekologického příspěvku“, který je zahrnut v ceně výrobku. Recykluje se 75 až 80 % vnitřku baterie.

Používání elektrokol

Jak rychle můžu na elektrokole jezdit?

Maximální rychlost, kdy lze využít dopomoci elektromotoru, je 25 km/h. Jedná se o zákonný limit, při jehož překročení by bylo kolo klasifikováno jako moped a vyžadovalo by registrační značku, pojištění atd.

Samozřejmě se může stát, že pojedete rychleji než 25 km/h, například při jízdě z kopce, ale asistence se při této rychlosti vypne.

Lze jezdit na elektrokole bez šlapání?

Ne. Abyste mohli využít dopomoci elektromotoru, musíte šlapat. Tím se elektrokolo liší od mopedu, který má plynovou rukojeť, takže na něm můžete jezdit bez šlapání.

Můžu jezdit na elektrokole bez asistence?

Bez asistence můžete jezdit tak, že ji při rozjezdu nezapnete, respektive nastavíte „nulovou asistenci“. Vzhledem k hmotnosti elektrokol je však šlapání bez asistence obtížnější.

Jaké jsou nevýhody elektrokol?

1) Vaše závislost na baterii: vždy musíte pamatovat na to, abyste ji před vyjetím nabili, a myslet na to, jak daleko se chystáte jet. Některá naše elektrokola lze opatřit doplňkovou baterií, která prodlužuje dojezd.

2) Omezení rychlosti na 25 km/h by mohlo odradit některé cyklisty, kteří mají v nohách dostatek síly na to, aby po rovině jeli rychleji, ale nemohou, protože hmotnost kola je po výpadku asistence příliš velká.

3) Hmotnost: elektrokola mohou vážit kolem 25 kg ve srovnání s 14 kg u běžného kola, což znamená, že je mnohem těžší je ovládat a řídit bez asistence.

4) Stojí mnohem víc než klasická kola, i když jsou stále dostupnější.

5) Údržba: kvůli elektronice vyžadují elektrokola komplexnější údržbu a servis, se kterým Vám rádi pomůžeme v servisu kterékoliv z prodejen Decathlon v ČR!

Mají elektrokola jiné příslušenství než klasická kola?

Příslušenství se u elektrokol neliší. Neexistuje nic takového jako specifický nosič brašen pro e-biky. Musíte se jen ujistit, že ten, který si pořídíte, je kompatibilní s vaším kolem.

Opatrnější musíte být u nosičů na kola, protože ty mají často hmotnostní limit, a protože elektrokola jsou těžší než klasická kola, může vaše kolo hmotnostní limit nosiče překročit. Dobrou volbou jsou nosiče kol na zadní dveře a na tažné zařízení, přičemž nejlepší volbou je model na tažné zařízení vybavený kolejnicí, která vám usnadní nasazení kola na nosič. U nosičů na tažné zařízení doporučujeme zkontrolovat i vertikální nosnost tažného zařízení, která se může dosti lišit u jednotlivých modelů.

Údržba a skladování

Jak elektrokolo čistit a udržovat?

Před čištěním elektrokola nikdy nevyjímejte baterii. Doporučujeme kolo opláchnout hadicí a poté otřít mokrou houbou. Proces mytí si můžete usnadnit použitím specifických mycích přípravků a pomůcek. Poměrně šikovným pomocníkem je i montážní stojan, díky kterému bude s kolem snažší práce.

- Nikdy nepoužívejte tlakovou hadici, protože by mohlo dojít k poškození elektronických a mechanických částí kola.

- Namočte houbičku do mycího prostředku a potřete s ní všechny části kola: rám, sedlo, řídítka, kola, pedály atd.

- Chytrým způsobem čištění hnacího ústrojí je použití zubního kartáčku, kterým se pořádně dostanete k řetězovým kolům, klikám, přehazovačce apod. Řetěz byste také měli vyčistit odmašťovacím prostředkem a následně namazat.

- V neposlední řadě kolo před mazáním řetězu opláchněte a otřete do sucha.

Kde si můžu elektrokolo nechat opravit?

Elektrokolo si můžete nechat opravit v obchodě, kde jste ho koupili, v jakékoliv prodejně Decathlon, v servisu nebo ve specializované prodejně.

Jak kolo/baterii skladovat?

Elektrokola a jejich baterie by se měly skladovat na suchém místě. Baterie může vydržet až 6 měsíců bez nabíjení, aniž by to mělo vliv na její kapacitu. Doporučujeme alespoň jednou za dva měsíce zkontrolovat nabití baterie a případně ji nabít, aby se nepodvybila, protože by pak již nešla nabít.

Bezpečnost a zabezpečení

Lze odstranit omezení u elektrokol?

Elektrokola podléhají evropské normě NF EN 15194, která stanoví, že musí splňovat následující pravidla:

1) Nominální výkon elektromotoru nesmí překročit 250 wattů.

2) Asistence musí být omezena na 25 km/h a musí se vypnout, když cyklista přestane šlapat do pedálů.

Pokud odstraníte omezení elektrokola tak, že již nebude splňovat tato pravidla, vystavujete se různým rizikům:

1) Mohou se na vás vztahovat další zákonné povinnosti, například zřízení povinného ručení či přítomnost registrační značky, které jsou u dopravního prostředku s rychlostí vyšší než 25 km/h nebo s dopomocí bez šlapání povinné.

2) Odstranění omezení rychlosti elektrokola může mít za následek jeho rychlejší opotřebení. Elektrokolo je konstruováno na občasnou jízdu rychlostí nanejvýš 25 km/h, vyšší rychlost tedy může mít vliv na životnost vašeho elektrokola.

Jsou elektrokola nebezpečná?

Elektrokola jsou stabilní kola a jejich rychlost je omezena na 25 km/h, takže jejich jízda není nebezpečná. Jak bylo uvedeno výše, asistence se spouští pouze tehdy, pokud šlapete. Elektrokola jsou vybavena přední a zadní brzdou a mohou být dále vybavena vestavěnými světly napojenými na baterii elektrokola. V zájmu bezpečnosti byste měli vždy nosit přilbu a reflexní prvky, zejména pokud jedete za šera, deště nebo v noci.

Lze jezdit na elektrokole, když prší? Nepoškodí se baterie?

Elektrokola jsou díky svým vodotěsným komponentům navržena i pro jízdu v dešti.

Je u elektrokol větší pravděpodobnost krádeže?

Elektrokola jsou jistě dražší než tradiční kola, ale protože mají baterii, potřebujete k jejich nastartování klíč. Díky tomu je pro zloděje obtížnější je ukrást, a navíc bude vaše kolo bez klíče mnohem těžší prodat dál. Máte také možnost si kolo pojistit, a to u své obvyklé pojišťovny.

Jak si vybrat správné elektrokolo?

Jaký typ kola, motoru a baterie byste si měli pořídit? Jak velký výkon potřebujete? Důležitých otázek, na které je třeba odpovědět, je tolik, že jsme pro vás připravili praktického průvodce, jak si vybrat to správné elektrokolo.