Second life: Druhý život výrobkům

Vysoká produkce odpadu představuje velkou zátěž pro planetu a produkuje další CO2 stopu. Lze podniknout kroky, jejichž cílem je tuto stopu alespoň částečně zmírnit a pomoct tak snížit množství zbytečného odpadu. Jeden z takových přístupů se rozhodl zvolit i Decathlon, a to projektem Second life, jehož cílem je zabránit zbavování se produktů, které si zaslouží šanci na druhý život. Tím se Decathlon připojil k udržitelnějšímu přístupu, který praktikují i další obchodní řetězce.

Anna Šedinová
19.4.2023
Cirkulární ekonomika

Každý si zaslouží druhou šanci

Decathlon spustil projekt Second life (dříve pouze online platforma pod názvem Zpátky ve hře), díky kterému se nemusí zbavovat produktů s kosmetickými vadami a zabraňuje tak vzniku zbytečného odpadu. Navíc díky tomu výrobky dostanou druhou šanci na využití, a to za snížené ceny. Jde o širokou nabídku produktů, které mají kosmetické vady, ale jsou plně funkční. Nejčastěji se jedná o vady způsobené poškozením při přepravě, poškrábáním, výrobky mají skvrnu, nebo jim chybí obal, případně mají poškozené balení. Žádná z těchto vad nemá vliv na bezpečnost používání ani funkčnost produktu. Na výrobek se navíc vztahuje záruka jako u produktů v běžném prodeji a zároveň stejná lhůta na vrácení jako v případě ekvivalentního výrobku mimo zařazení do Second life, tedy 365 dní.

Jak to funguje

Nabídka produktů Second life se nachází jak na webové stránce decathlon.cz, tak přímo v prodejnách. Produkty v nabídce na webové stránce dostaly druhou šanci v rámci objednávek z e-shopu. Lze je snadno rozeznat díky zelenému označení Second life, detailněji si je prohlédnout, zjistit jejich stav a sníženou cenu. Jednotlivé produkty jsou zařazeny do kategorií dle sportů jako v případě ostatních produktů v běžné nabídce. Pro větší přehlednost má každý výrobek v Second life přiřazenou známku dle stavu produktu. Cena produktů ze Second life je na základě této známky individuálně posouzena. Snížená cena reflektuje danou kosmetickou vadu, produkt je tak zlevněn o 5–60 % ceny.⁠ V popisu produktu je předem uveden charakter vady, případně závažnost poškození. V galerii si lze prohlédnout fotografie vady konkrétního výrobku. Dopředu je tak transparentně upozorněno na to, z jakého důvodu dostal produkt druhou šanci. Zároveň je možné zobrazit kompletní informace o technických vlastnostech a parametrech daného produktu.
Věřím, že se nám podaří zabránit zbytečnému vyhazování produktů. Že jim opravdu dáme druhý život. Ulehčíme tak planetě a zmírníme dopad na životní prostředí, zpracování odpadu je totiž velký problém.

Druhý život dostávají i produkty v prodejnách

Od roku 2023 se projekt rozšířil z webu i přímo do prodejen a získal souhrnný název Second life. S kamennými prodejnami se začalo počítat přirozeně, protože i zde se ročně mnoho produktů vyřadilo z prodeje kvůli vizuálním vadám a vznikal tak další zbytečný odpad. Nově tak v kamenných prodejnách lze najít produkty, kterým byl dán druhý život, a to z různých důvodů. Nejčastěji jde o produkty, které původně sloužily jako testovací, byly vystaveny v regále, došlo k jejich kosmetickému poškození při přepravě na danou prodejnu nebo přímo v regále. Takové produkty lze v obchodě rozpoznat díky etiketě Second life. Při nákupu platí stejná pravidla jako v případě výběru Second life produktu na webu. Záruka zůstává jako u nových produktů a cena je, stejně jako na webu, snížena individuálně dle vady.

Jaký má projekt Second life dopad?

Původní platforma Zpátky ve hře (nyní již Second life na webových stránkách i v prodejnách) byla spuštěna v roce 2021 a postupně se těšila stále větší pozornosti. Jedním z důkazů je zmíněné rozšíření do kamenných prodejen. Za celý rok 2022 se podařilo dát druhý život více než 800 výrobků, z toho 500 z nich už je u svých nových majitelů sportovců. Pokud by se mělo vyčíslit celkové množství ušetřeného odpadu, šlo by zhruba o 8 300 kg.

„Věřím, že se nám podaří zabránit zbytečnému vyhazování produktů. Že jim opravdu dáme druhý život. Ulehčíme tak planetě a zmírníme dopad na životní prostředí, zpracování odpadu je totiž velký problém.“ Michaela Drašarová (projektová manažerka udržitelného rozvoje v Decathlonu).

Význam a cíle projektu

Projekt Second life jasně značí, že se Decathlon snaží o zelenější řešení a snížení množství zbytečného odpadu. Cílem je podporovat tento přístup a zajistit stále více produktům druhý život, který si zaslouží. Cíl pro rok 2023 ambiciózně stanovuje, že by druhou šanci mělo získat alespoň 7 000 produktů. Společnými silami tak lze omezit vznik dalšího odpadu a trochu více ulehčit planetě.