Second life: Druhá šance produktům

Vysoká produkce odpadu představuje velkou zátěž pro planetu a produkuje další CO2 stopu. Lze podniknout kroky, jejichž cílem je tuto stopu alespoň částečně zmírnit a pomoct tak snížit množství zbytečného odpadu. Jeden z takových přístupů se rozhodl zvolit i Decathlon, a to projektem Second life, jehož cílem je zabránit zbavování se produktů, které si zaslouží šanci na druhý život. Tím se Decathlon připojil k udržitelnějšímu cirkulárnímu přístupu, který praktikují i další obchodní řetězce.

Anna Šedinová
19.4.2023
Cirkulární ekonomika

Každý si zaslouží druhou šanci

Decathlon spustil projekt Second life (dříve pouze online platforma pod názvem Zpátky ve hře), díky kterému se nemusí zbavovat produktů s kosmetickými vadami a zabraňuje tak vzniku zbytečného odpadu. Navíc díky tomu výrobky dostanou druhou šanci na využití, a to za snížené ceny. Jde o širokou nabídku produktů, které mají kosmetické vady, ale jsou plně funkční. Nejčastěji se jedná o vady způsobené poškozením při přepravě, poškrábáním, výrobky mají skvrnu, nebo jim chybí obal, případně mají poškozené balení. Žádná z těchto vad nemá vliv na bezpečnost používání ani funkčnost produktu.

Dále se jedná o produkty odkoupené službou Buy back, které dostaly díky Second life další šanci. Na výrobek se navíc vztahuje záruka jako u produktů v běžném prodeji a zároveň stejná lhůta na vrácení jako v případě ekvivalentního výrobku mimo zařazení do Second life, tedy 365 dní. Výjimkou jsou produkty Second life odkoupené službou Buy back. Zde platí záruka vždy 2 roky a na kola se nevztahuje garanční prohlídka do 6 měsíců od zakoupení.

Jak to funguje

Nabídka produktů Second life se nachází jak na webové stránce decathlon.cz, tak přímo v prodejnách. Produkty v nabídce na webové stránce dostaly druhou šanci v rámci objednávek z e-shopu. Lze je snadno rozeznat díky označení Second life, detailněji si je prohlédnout, zjistit jejich stav a sníženou cenu. Jednotlivé produkty jsou zařazeny do kategorií dle sportů jako v případě ostatních produktů v běžné nabídce. Pro větší přehlednost má každý výrobek v Second life přiřazenou známku dle stavu produktu.

Cena produktů ze Second life je na základě této známky individuálně posouzena. Snížená cena reflektuje danou kosmetickou vadu, produkt je tak zlevněn o 5–60 % ceny.⁠ V popisu produktu je předem uveden charakter vady, případně závažnost poškození. V galerii si lze prohlédnout fotografie vady konkrétního výrobku. Dopředu je tak transparentně upozorněno na to, z jakého důvodu dostal produkt druhou šanci. Zároveň je možné zobrazit kompletní informace o technických vlastnostech a parametrech daného produktu.
Věřím, že se nám podaří zabránit zbytečnému vyhazování produktů. Že jim opravdu dáme druhý život. Ulehčíme tak planetě a zmírníme dopad na životní prostředí, zpracování odpadu je totiž velký problém.

Druhý život dostávají i produkty v prodejnách

Od roku 2023 se projekt rozšířil z webu i přímo do prodejen a získal souhrnný název Second life. S kamennými prodejnami se začalo počítat přirozeně, protože i zde se ročně mnoho produktů vyřadilo z prodeje kvůli vizuálním vadám a vznikal tak další zbytečný odpad. Nově tak v kamenných prodejnách lze také najít produkty, kterým byl dán druhý život, a to z různých důvodů.

Nejčastěji jde o produkty, které původně sloužily jako testovací, byly vystaveny v regále, došlo k jejich kosmetickému poškození při přepravě na danou prodejnu nebo přímo v regále. Dále jsou v prodejnách produkty, které byly přímo v prodejně odkoupeny službou Buy back přímo od zákazníka. Tyto produkty již nějakou dobu sloužily původnímu majiteli, ale nyní díky Second life mohou dělat radost dalším sportovcům. Všechny tyto produkty lze v obchodě rozpoznat díky etiketě Second life. Při nákupu platí stejná pravidla jako v případě výběru Second life produktu na webu. Záruka zůstává jako u nových produktů (s výjimkou produktů odkoupených službou Buy back) a cena je, stejně jako na webu, snížena individuálně dle vady.

Jaký má projekt Second life dopad?

Původní platforma Zpátky ve hře (nyní již Second life na webových stránkách i v prodejnách) byla spuštěna v roce 2021 a postupně se těšila stále větší pozornosti. Jedním z důkazů je zmíněné rozšíření do kamenných prodejen. Za celý rok 2022 se podařilo dát druhý život více než 800 výrobkům. Cíl pro rok 2023 ambiciózně stanovoval, že by druhou šanci mělo získat alespoň 7 000 produktů, což se povedlo. V roce 2023 totiž získalo druhou šanci již 14 360 produktů, mimo jiné i díky dalšímu projektu Buy back.

„Věřím, že se nám podaří zabránit zbytečnému vyhazování produktů. Že jim opravdu dáme druhý život. Ulehčíme tak planetě a zmírníme dopad na životní prostředí, zpracování odpadu je totiž velký problém.“ Michaela Drašarová (projektová manažerka udržitelného rozvoje v Decathlonu).

Význam a cíle projektu

Projekt Second life jasně značí, že se Decathlon snaží o udržitelnější řešení a snížení množství zbytečného odpadu. Cílem je podporovat tento přístup a zajistit stále více produktům druhý život, který si zaslouží. Společnými silami tak lze omezit vznik dalšího odpadu a podpořit vracení produktů do hry.