Produkty navržené s přístupem ecodesign

Decathlon nabízí vysoce funkční sportovní vybavení, které se naše týmy snaží vyrábět tak, aby byl zohledněn jejich dopad na životní prostředí. Jaký přístup Decathlon má při navrhování a výrobě produktů? A co je to přístup ecodesign?

Decathlon Sustainability
20.3.2024
Výroba a ecodesign přístup

Proč se věnovat přístupu ecodesign?

V roce 2022 představovalo získávání surovin a výroba produktů 78,2 % naší uhlíkové stopy, a proto je nezbytné, abychom podnikli kroky ke snížení. Navrhování a výroba našich vlastních produktů nám dává příležitost přijmout opatření ke snížení našeho dopadu na životní prostředí tím, že pečlivě zvážíme materiály a procesy, které využíváme.

Dopad přístupu ecodesign

Přístup ecodesign zahrnuje zohlednění životního prostředí již v prvních fázích návrhu a během celého životního cyklu produktu. V praxi to znamená, že je třeba přemýšlet o tom, jak snížit dopad výrobku na životní prostředí během celého jeho životního cyklu. Produkt, který byl navržen (nebo přepracován) s využitím přístupu ecodesign, má stejné funkční vlastnosti jako běžně navržený produkt.

Označení AFAQ (AFNOR)

Přístup byl posouzen dle označení ecodesignu AFAQ v prosinci 2023. Hodnocení poskytuje informace o úrovni výkonnosti procesu ecodesignu DECATHLONu s cílem neustálého zlepšování. DECATHLON získal hodnocení <>, což je nejvyšší stupeň certifikace.

Referenční systém ecodesignu AFAQ zahrnuje pět hlavních kritérií:

- strategie společnosti,

- techniky přístupu ecodesign,

- realizace ecodesignu,

- interní a externí komunikace,

- měření a zlepšování.

Tato certifikace potvrzuje trvalý závazek DECATHLONu snižovat dopad svých činností na životní prostředí, přičemž ecodesign je jedním z hlavních způsob, jak toho dosáhnout.

Životní cyklus produktu

Životní cyklus produktu zahrnuje všechny fáze, kterými produkt během své životnosti prochází.

- suroviny: jejich získání a zpracování

- výroba: výrobní postupy

- doprava: z místa výroby do místa prodeje

- prodej: kde a jak se prodává

- jeho použití: používání, mytí a údržba

- konec životnosti: oprava, recyklace, zničení.

Analýza životního cyklu: jak to funguje?

Analýza ekologické stopy produktu nám umožňuje určit fáze jeho životního cyklu, které mají největší dopad. Tento přístup umožňuje týmům vyvíjet produkty, které snižují svůj dopad na životní prostředí.

Nejprve najdeme řešení a vyhodnotíme přínosy pro životní prostředí. Produktoví inženýři určují nejvhodnější řešení (= ve fázích životního cyklu s největším dopadem na životní prostředí) pro řadu produktů díky síti referenčních odborníků na různé průmyslové procesy DECATHLONu. Pak je možné odhadnout přínos těchto řešení pro životní prostředí (zejména pomocí nástroje Glimpact pro analýzu životního cyklu). Tento nástroj nám zejména umožňuje provádět environmentální simulace u každého z našich produktů a představit si různé alternativní scénáře návrhu.

Po určení řešení se musíme ujistit, že v současnosti ani v blízké budoucnosti neexistují žádné závazné předpisy týkající se této myšlenky. Pokud je zamýšlené řešení již zákonnou povinností, nemůže to být rozlišovacím kritériem.

Zvolené řešení se musí odlišovat, tedy nesmí být již standardem na trhu. Například pokud jde o bavlnu, označení BCI (Better Cotton Initiative) je již velmi rozšířené a nelze ho tak považovat za opatření spojené s přístupem ecodesign.

Zavedení kroků přístupu ecodesign po analýze

V úvahu se berou pouze významné dopady během celého životního cyklu výrobku. Jednoduše řečeno: DECATHLON zavádí řešení, která jsou z hlediska životního prostředí nejvhodnější (recyklované materiály, typ barviva atd.).

Vývoj komunikace

DECATHLON je již řadu let jedním z průkopníků, kteří považují přístup ecodesign (ISO: 14006) za hlavní osu strategie snižování dopadů produktů na životní prostředí. Proto se zavázal začlenit přístup ecodesign do jádra své strategie navrhování produktů. V roce 2022 tvořily 23 % obratu produkty, u nichž byl využit přístup ecodesign.

Vzhledem k tomu, že přístup ecodesign je nyní nedílnou součástí naší nabídky produktů a stává se tržním standardem regulovaným v některých zemích (např. ESPR), přijal DECATHLON proaktivní rozhodnutí aktualizovat komunikaci svého přístupu k přístupu ecodesignu tím, že odstraní související logo a přejde na komunikaci bez vizuálního označení. Tato změna platí pro veškerý nový obsah a postupně se ruší u stávajícího obsahu.

Ještě o krok dále

DECATHLON se v roce 2022 rozhodl soustředit své úsilí na pět skupin materiálů s největším dopadem z hlediska použitého množství a emisí CO2, aby dále kontroloval materiály a dopad na životní prostředí. Jedná se o: kovy (hliník, ocel, litina), textil (přírodní a syntetické), papír, plasty a pryž.

Pro každý z těchto materiálů jsou dnes vyčleněny specializované týmy zodpovědné za:

- zavádění řešení a inovací,

- vytváření nejvhodnějších partnerství,

- sledování dvou ukazatelů výkonnosti: procento materiálů s přístupem designem použitých ve výrobcích a ekvivalentní emise CO2, kterým se zabránilo.

Naše produkty musí splňovat řadu technických a kvalitativních požadavků. Alternativou nejsou vždy vyspělé technologie na trhu. Například pro některé naše produkty používáme biobavlnu, jejíž pěstování probíhá v menším měřítku a její produkce není tak vysoká. V důsledku toho je tento typ bavlny na trhu méně dostupný než běžně pěstovaná bavlna.