Jak vybrat kolečkové brusle

Jízdu na kolečkových bruslích si oblíbili lidé všech věkových skupin bez ohledu na fyzickou kondici. S masivním rozvojem cyklo a inline stezek v posledních letech popularita této aktivity neustále roste. Není divu! Bruslení patří k nejzdravějším sportům vůbec. Jedná se o aktivitu s nízkým počtem úrazů umožňující aerobní i anaerobní činnost organismu, posiluje kardiovaskulární systém, spaluje tuky, šetří klouby a posiluje svalstvo celého těla. K tomu, abychom s bruslením mohli začít toho moc nepotřebujeme. Ovšem bez bruslí to nepůjde. Pojďme se tedy podívat na to, jak se v nabídce vyznat a vybrat si ty správné brusle, které budou ideální právě pro vás.

Zdeněk Pokorný
03/12/2020
Rada

Před výběrem nových kolečkových bruslí je třeba si položit několik otázek. Jde o to zjistit, jaké vlastnosti od bruslí budeme očekávat a zároveň odhalit ty, které jsou pro naše bruslení zbytečné a za které nemá cenu utrácet peníze. Často se stává, že na stezkách vidíme bruslaře, kteří mají naprosto nevhodné brusle (například rychlostní brusle na nohou začínajících bruslařů). Tito sportovci se pak trápí s nevhodným náčiním na učení. Zároveň utratili peníze za technické vlastnosti, které ani nevyužijí nebo budou dokonce na škodu. Proto se našich zákazníků vždycky ptáme především na dvě základní otázky. Jaká je vaše úroveň bruslení? a Kde a jak často máte v plánu bruslit? Ale pojďme pěkně popořádku.

Vyberte si správnou disciplínu

Než přejdeme na jednotlivé komponenty brusle, musíme si říci něco o bruslařských disciplínách. Ty se od sebe zásadně liší a tím pádem se samozřejmě liší i brusle.

Fitness brusle Je to nejprodávanější a nejžádanější typ bruslí. Většinou mají pohodlnou botu a spíše větší kolečka. Používají se pro  zlepšení fyzické kondice, spalování tuků, kardio cvičení nebo prostě pro radost z pohybu. Většinou jsou lehké, mají kvalitní skluz, ale mohou být náročné na kvalitu povrchu.

Freeride/Urban brusle – Tyto brusle jsou kompromis mezi fitness a freestyle bruslemi. Podobají se fitness modelům, ale mívají pevnější botu a spíše menší a měkčí kolečka. Jsou vhodné na jízdu po městě, občas nějaký skok či trik. Určitě vás nezradí ani na stezce a freestyle slalom s nimi bude také hračka. Díky menším kolečkům s nimi však nedosáhnete takové rychlosti, jako s fitness bruslemi.

Freestyle/Aggressive brusle Pokud budete chtít vyrazit do skate parku, s výše uvedenými bruslemi mnoho parády neuděláte. Budete potřebovat velmi pevnou botu s velmi kvalitním rámem a malými kolečky. Bota často disponuje speciální plochou mezi druhým a třetím kolečkem, která slouží pro sjíždění po zábradlích (railech).  

Brusle na inline hokej Pokud máte v plánu oddávat se letní variantě hokeje, bude potřeba pořídit si speciální brusle. Ty mají podobnou botu jako brusle na klasický hokej. Místo nožů však disponují malými a měkkými kolečky. Ty zajistí velice dobrou ovladatelnost.

Quad brusleneboli dvouřadé brusle. Opět se dostávají do módy! Jsou charakteristické čtyřmi malými kolečky ve dvou řadách za sebou. Kvůli malým kolečkům nejsou tak rychlé a hůře se vypořádávají s nerovnostmi povrchu. Jsou tedy vhodné na kvalitní povrchy a především na tanec či artistické kousky. Jejich velkou výhodou je, že si s nimi užijete spoustu zábavy i na menším prostoru. Quady můžeme dále dělit na fitness, artistic, dance nebo derby.

Bota

A teď už k jednotlivým komponentům. Velmi důležité je vybrat správnou botu. Ideální je, pokud si můžete botu dostatečně vyzkoušet. Je pochopitelně rozdíl mít botu na noze pět minut v prodejně nebo dvě hodiny při dlouhé vyjížďce na stezce. Velikost boty volte dle předpokládaného stylu vaší jízdy. Čím sportovněji budete jezdit, tím těsnější botu zvolte.

Pokud plánujete pohodové a rekreační bruslení a kladete důraz především na komfort, můžete vybrat o půl až jedno číslo větší botu. Po obutí obou bruslí je třeba lehce klepnout patou o zem, aby se pata chodidla dostala na správné místo. Při mírném podřepnutí byste měli zjistit, jestli vás brusle příliš netlačí nebo naopak chodidla nevyklouzávají z bot. Vyzkoušejte také různé typy zapínání, abyste vybrali takové, jaké vám bude co nejvíce vyhovovat a zároveň nezruinuje vaši peněženku.

Můj tip: Naši zákazníci si často zkouší brusle tak, že si sednou na lavičku, obují, zavážou/zapnou, cítí se v ní dobře a odcházejí k pokladně. To je ovšem chyba. Brusle nejsou boty, takže je potřeba je otestovat v co nejreálnějších podmínkách. Samozřejmě si v nich v prodejně nemůžete zaskákat, sjet raily nebo zahrát hokej, ale každý dobrý prodejce bruslí by měl disponovat alespoň minimální testovací plochou, kterou určitě využijte. Nemusí to být kilometrový úsek. Na to, abyste poznali jestli bota sedí, vám stačí pár metrů. Zkuste se sklouznout párkrát tam a zpět. Dejte tomu 5 minut a pak znovu. Je zřejmé, že na hladké podlaze v prodejně neodhalíte veškeré vlastnosti brusle, ale minimálně zjistíte, jestli vám brusle velikostně sedí a jestli někde nedřou nebo netlačí.

Rám

Výběr materiálu rámu bude opět závislý na způsobu použití bruslí a na vašich bruslařských cílech. Aktuálně se na trhu objevují převážně tři materiály, ze kterých jsou rámy vyhotoveny. Řeč je o plastu, hliníku a karbonu. 

Plastový rám – Plastový podvozek je velice odolný a pružný. Zároveň je i nejlevnější. Nebude však dokonale přenášet energii z těla do bruslí. Ovšem to úplného začátečníka nemusí tolik trápit. Proto tyto rámy doporučuji všem, kteří mají v plánu s bruslením začít a chtějí bruslit jen tak pro radost. A také pro děti, protože zde oceníte kromě nízké ceny také odolnost plastových rámů vůči poškození.

Hliníkový rám – Oproti plastovému je tužší, takže přenos energie je daleko lepší. Pokud máte v plánu bruslit častěji a delší trasy, vaším cílem je fitness jízda, pak sáhněte po hliníkovém rámu. Je však nutné počítat s trochu vyšší cenou.

Karbonový rám – Rámy vyrobené z uhlíku jsou dnes spíše vzácností a používají se téměř výhradně k závodnímu bruslení. Karbon je velice lehký, tuhý, ale křehký. Důležitý faktor je výrazně vyšší cenovka, než u předchozích dvou materiálů.

Co se týče délky rámu, pokud zvolíte kratší rám, brusle budou ovladatelnější. Naopak delší rám vám přidá na rychlosti. Krásným příkladem mohou být závodní brusle, které mají rám skutečně velmi dlouhý. To jezdci umožňuje vyvinout velkou rychlost. 

Kolečka

Na vaši jízdu budou mít vliv také kolečka a ložiska. U koleček se zaměříme na materiál a velikost. Nejčastěji jsou vyrobeny z plastu nebo z gumy.

Plastová kolečka – Plastová kolečka dnes nalezneme téměř výlučně u dětských bruslí. Je to velice ekonomický materiál. Vzhledem k tomu, že jsou děti lehké, lze plast na kolečka použít, ovšem za cenu nepříjemného zvuku, který tato kolečka vydávají. Zároveň se také poměrně rychle sjíždějí.

Gumová kolečka – Na většinu bruslí pro dospělé se dnes používají gumová (polyuretanová) kolečka. PU je dostatečně odolný a dobře tlumí nerovnosti. Jízda je příjemně tichá.

Co se týče velikosti, zde doporučuji zpozornět. Průměr koleček bude mít totiž zásadní vliv na vaší jízdu. 

Malá kolečka (do 80 mm) – Jejich dominantou je ovladatelnost. Tato kolečka vám dovolí udržet brusle pod kontrolou a snadněji zatáčet. Brusle se tedy budou velice ovladatelné, ovšem za cenu nižší rychlosti. Jednoduše, na těchto bruslích to tak nerozjedete. Doporučuji je především pro začátečníky a rekreační bruslaře.

Velká kolečka (nad 80 mm) – Vlastnosti velkých koleček jsou přesně opačné. Kontrola je těžší a vyžaduje zkušenosti s ovládáním bruslí. Na druhou stranu umožní vyvinout vyšší rychlost. Měla by to být jasná volba pro pokročilé bruslaře, kteří mají rádi rychlejší tempoa také pro závodníky. Pro rychlejší jízdu můžete zvolit kolečka o velikosti 90 až 100 mm, závodníci používají kolečka ještě větší. Pro lepší stabilitu volí někteří výrobci tři místo čtyř koleček v řadě za sebou.

Kromě průměru koleček je také důležitá jejich tvrdost. Ta se většinou pohybuje na stupnici 75A až 90A, ale nejběžněji se setkáme s tvrdostí od 78A do 85A. 

Měkká kolečka (do 80A) – Jejich hlavními plusy jsou dobrá přilnavost a dobré tlumení, což zvyšuje pohodlí při jízdě. Nevýhodou je nižší rychlost a také rychlejší ,,sjíždění”. Jsou tedy ideální pro rekreační bruslaře a začátečníky. 

Tvrdá kolečka (od 80A) – Tato kolečka doporučuji všem intenzivním a fitness bruslařům. Díky tvrdšímu materiálu dosáhnete vyšší rychlosti a kolečka vám déle vydrží, což při větším objemu kilometrů jistě oceníte. Oproti tomu přilnavost ani tlumení zde nejsou takové jako u měkčích kol.

Ložiska

Když už mluvíme o kolečkách, nemůžu se nezmínit také o ložiscích. Ložiska jsou důležitou součástkou brusle, která se stará o plynulé a správné otáčení koleček a jejich funkci. Na trhu lze nalézt různé úrovně ložisek, které naleznete pod zkratkou ABEC 1 – ABEC 11. Čím vyšší je číslo, tím kvalitnější je zpracování této komponenty, ale také roste jejich cena. Zjednodušeně bychom mohli říct, že:

ABEC 1 – Jsou vhodné pro děti.

ABEC 3 – Jsou vhodné pro děti a na seznámení se s bruslením nebo na občasné vyjížďky.

ABEC 5 – Jsou vhodné pro středně rychlou jízdu párkrát do týdne.

ABEC 7 – Jsou vhodné pro rychlejší a častější fitness jízdu. 

ABEC 9 – Jsou vhodné pro rychlostní bruslení a závodění.

ABEC 11 – Vyskytují se zřídka, jsou určené téměř výhradně pro závodní bruslení.

Brzda

Brzdění na kolečkových bruslích je trošku věda a objektivně největší problém této aktivity. Zabrzdit podobně, jako na ledních bruslích sice jde, ale zvládají to jen ti nejlepší bruslaři. Proto má většina bruslí už při koupi namontovaný brzdový špalík, který má různá konstrukční řešení. 

Spousta bruslařů si bez brzdového špalíku nedokáže brzdění představit, někteří (zvláště pokročilí) jezdci jej naopak nepoužívají vůbec. Brzda jim překáží (například při přešlapování) a tak ji demontují. Toto záleží na preferencích každého bruslaře. O alternativních způsobech zastavení si můžeme něco říci v některém z příštích článků.

Zákazníci se nás často ptají, jestli stačí na bruslení cyklistická přilba. Přilba na kolo je určitě lepší, než žádná, ale tyto přilby jsou konstruovány na pád dopředu, protože pád do stran nebo dozadu na kole tolik nehrozí. Proto je většina ochranného materiálu soustředěna na čelní a temenní části přilby. U bruslařské nebo skateboardové helmy je hlava chráněna ze všech stran stejně, protože hrozí pád všemi směry.

Doplňky k bruslím a bezpečnost

Po výběru bruslí vám doporučuji ještě chvilku v prodejně zůstat a podívat se po doplňcích, které budou mít vliv na bezpečnost a životnost vašeho nového sportovního nářadí. Co se týče bezpečnosti, jednoznačně byste neměli vyjet na stezku bez ochranné přilby na brusle. Na bruslích vám hrozí nebezpečí hned z několika směrů. Můžete uklouznout, může vám podjet noha a nebo vám vběhne pod kolečka malé dítě či pes. Bohužel brzdění na bruslích není zrovna jednoduché, a tak se může stát, že budete muset zastavit jinak. A to může být občas nebezpečné.

Můj tip: Zákazníci se nás často ptají, jestli stačí na bruslení cyklistická přilba. Přilba na kolo je určitě lepší, než žádná, ale tyto přilby jsou konstruovány na pád dopředu, protože pád do stran nebo dozadu na kole tolik nehrozí. Proto je většina ochranného materiálu soustředěna na čelní a temenní části přilby. U bruslařské nebo skateboardové helmy je hlava chráněna ze všech stran stejně, protože hrozí pád všemi směry.

Začátečníkům a dětem bych dále doporučoval pořídit set chráničů na brusle. Ten obsahuje ochranu zápěstí, kolen a loktů. To jsou nejzranitelnější klouby při pádech na bruslích. Pokud už jezdíte pravidelně a brusle ovládáte, doporučoval bych používat alespoň chrániče zápěstí. Ty jsou schopné dobře pohltit energii pádu. Při pádu dáváme instinktivně ruce dopředu.

Když se zaměřím na ochranu bruslí, lze pořídit i praktický obal na brusle. Ten vám zajistí nejen bezpečnost vašeho vybavení, ale také pohodlí při jeho transportu. A pokud trpíte na puchýře či jiné oděrky, lze ještě pořídit bruslařské ponožky

Zde bych se s vámi rád rozloučil. Doufám, že vám článek pomohl a zorientovali jste se ve výběru bruslí. Pevně věřím, že pokud vezmete v potaz tato doporučení, nemůžete sáhnout vedle. Na závěr bych jen rád upozornil na dodržování bezpečnosti. Bez přilby a bez chráničů ani ránu. A pokud patříte k vyznavačům spíše zimního bruslení, podívejte se na článek mého kolegy a hokejisty Petra Jak vybrat lední brusle. Přeji vám spoustu radosti na čtyřech kolech a ať se točí.