Recenze: Horské kolo Rockrider XC 900
Značka Rockrider svůj model XC 900 popisuje jako horské kolo určené na intenzivní tréninky a cross country závody. Jezdí na něm a testovali ho i závodníci světového formátu a techničtí partneři značky – Martin Ramos a Joseph de Poortere. Já osobně jsem se k tomuto modelu dostal v květnu 2020 a přes léto jsem na něm najel přibližně 800 km. Testoval jsem ho při trénincích i závodech, na singletrailech i pevných cestách a měl jsem dostatek času se s ním pořádně seznámit. Nyní bych vám rád předal informace a dojmy, které jsem při testování načerpal.
VZHLED
Neubráním se srovnání tohoto modelu Rockrider XC 900 s jeho staršími předchůdci – z mého pohledu je tento nejnovější model zdaleka nejhezčí. Na první pohled mě uchvátilo provedení a přechod z tmavě červené do světle červené barvy. Krásný design je doplněn výraznými žlutými prvky a do stejné barvy je sladěný i dres a kalhoty Rockrider XC Marathon. Hodně se mi líbí nenápadný detail umístěný na vnitřní straně zadní stavby rámu – nápis „Catch me if you can“. Motto, které vyjadřuje rychlost jezdce a současně jej motivuje, aby při jízdě šlapal do pedálů, co to jen jde. Líbí se mi i čisté provedení úchytu sedlovky k rámu. Celkově na mě kolo působí velice technickým dojmem a oceňuji čistý design bez jakýchkoliv zbytečných prvků.
PRVNÍ DOTEK
Při prvním kontaktu s kolem mě příjemně překvapila jeho hmotnost. V cenové kategorii kolem 40 000 kč jsem čekal, že bude o něco těžší. Model XC 900 má celokarbonový rám a ve velikosti M váží 10,3 kg. K nízké hmotnosti přispívá i karbonová sedlovka. Hodnotím to jako velice dobrou volbu, která se při používání projeví nejen na hmotnosti kola, ale i na celkovém pohodlí, což jsem poznal na vlastní kůži již po krátké chvíli v terénu.
Sedlovka výrazně tlumí nerovnosti a zpříjemňuje jízdu, má však jednu nevýhodu: je poměrně krátká. Já osobně jsem testoval velikost kola L a při mých 185 cm jsem byl téměř na hranici, ke které se dá sedlovka vysunout. O něco vyšší uživatelé by už nejspíš měli problém se na kolo poskládat a museli by zvolit větší velikost XL. Další povedený komponent jsou řídítka, která mají pro mne příjemnou šířku 720 mm, podpořenou 80mm představcem. Na řídítkách také najdeme otočný mechanismus zamykání vidlice, který se mi zdál velmi praktický a lehce ovladatelný.
V TERÉNU
Pokusím se vám přiblížit, proč kolo celkově vnímám jako velice hravé a zároveň pohodlné. Co se týče kol samotných, výrobce použil kola Mavic Crossmax Tubeless Ready, která je možné předělat na „bezdušáky”, což jsem po pár kilometrech také udělal. Musím říct, že kolo krásně drželo stopu a mohl jsem se na něj spolehnout i při vyšších rychlostech.
Na mokrém a měkkém terénu už to ale bylo o něco horší a pláště Hutchinson Skeleton začaly ztrácet stabilitu. Jízda již nebyla zdaleka tak komfortní a ukázalo se, že pláště jsou určeny především na suchý povrch, kde naopak jezdily skvěle. Maximálně spokojený jsem byl se vzduchovou vidlicí RockShox Reba RL Air. Osvědčený výrobce ani zde nezklamal – nastavitelný odskok a 100mm zdvih jsou parametry, ke kterým nemám jedinou výtku a slouží uživateli opravdu zodpovědně.
Jako převodové ústrojí bylo použito GX Eagle od SRAM, které disponuje 12 pastorky s rozsahem 10–50 zubů. Podobně jako u vidlice, i tady výrobce odvedl dobrou práci, protože přehazovačka je rychlá a přesná, a to i v obtížných podmínkách. Skvěle ji doplňuje převodník s 34 zuby, z něhož jsem byl nadšený – na závody typu Nova Cup, které jsem s tímto kolem převážně objížděl, se ukázal naprosto ideální.
Naopak jsem nebyl moc spokojený se sedlem, které mi přišlo celkem ploché a nepříliš pohodlné. Ani brzdy SRAM Level T mě úplně nenadchly. Nešlo o žádné velké zklamání, ale myslím si, že by si kolo určitě zasloužilo větší než 160mm kotouče.
SHRNUTÍ
Myslím si, že vývojový tým udělal velký kus práce a zaslouží si za tento model pochvalu. Decathlonu se povedlo uvést na trh výborné kolo za skvělou cenu. Poměr cena/výkon je senzační. Celkově oceňuji progres, jakým kola v Decathlonu prošla. Každý rok je zde vidět obrovský krok kupředu a kolo Rockrider XC 900 je toho zářným příkladem.
Celkovou zkušenost s kolem hodnotím kladně. Je pohodlné a hravé, čemuž napomáhá nejen geometrie rámu, ale i vzduchová vidlice od RockShox a sedlová trubka tlumící spoustu nerovností. Přehazovačka GX Eagle funguje naprosto bezchybně. Dva parametry mě naopak úplně neoslovily: sedlo, které pro mě nebylo moc pohodlné, a brzdové kotouče, které by mohly být větší.
Doufám, že vám má recenze při výběru nového biku dobře poslouží. A pokud sáhnete právě po Rockrideru XC 900, věřím, že budete minimálně stejně spokojeni jako já. Já jsem z kola v celkovém součtu opravdu nadšený. Tak třeba na viděnou na závodech!