Jak se obléct na cyklistiku 1/3: silniční cyklistika a gravel

I v teplejších jarních, letních nebo podzimních měsících může být oblečení na cyklistické vyjížďky pro někoho oříškem. Jak se obléci tak akorát, aby nám v závratných rychlostech nebyla zima, ale zároveň jsme se ve slunečních paprscích neuvařili? V tomto dvoudílném seriálu se vám náš tým cyklistických nadšenců pokusí přiblížit vhodné oblečení na jednotlivé cyklistické disciplíny. A začínáme hezky popořadě silniční cyklistikou a gravelem!

Kristýna Kramperová
07/04/2022
Rada

SILNIČNÍ CYKLISTIKA

Silniční cyklistika jako průkopnice všech cyklistických disciplín již od počátku udávala trend, co si na sebe obléci, když sedneme na kolo. Je jasné, že v úplných začátcích se rozhodně nejednalo o funkční přiléhavé a aerodynamické oblečení. Předchozí generace se museli spokojit s vlněnými dresy a kraťasy, které nepříjemně kousaly. Postupem času se designérům cyklistického oblečení podařilo vyvinout funkční cyklistické dresy z „umělého” materiálu s vlastnostmi, které jsou pro silniční cyklistiku vhodné. Materiály jsou elastické, odvádí vlhkost od těla a také jsou na těle příjemnější než klasická vlna. To ale neznamená, že vlna vyšla z módy. Naopak, dnes je stále více oblíbený dres z merino vlny. Merino vlna má své jedinečné vlastnosti, a to jak v horku, tak v mírnem chladu. 

Teď již k samotné současné cyklistické módě ve světě silničářů. Nejde jen o to, co je vyloženě trendy, ale vzhledem k tomu, že se pohybujete ve vyšších rychlostech, je také důležitá funkčnost a přiléhavý střih. Silničním cyklistům jde mimo jiné také o aerodynamiku. Nechcete přece, aby vás brzdilo vlající tričko a volné kraťasy. Na silniční cyklistiku tedy doporučujeme vybírat přiléhavé až mírně kompresní oblečení, které dobře padne. Zároveň budete mít dostatečnou volnost pohybu v místech, kde je potřeba. 

Volba designu a barvy dresu je na každém z nás. Nezapomínejte ovšem, že se pohybujete hlavně po veřejných komunikacích, a proto je důležité mít na sobě dobře viditelný prvek. Dresy a kalhoty z vyšších řad mají navíc reflexní prvky, které budou přínosné v šeru. A co ty vysoké ponožky a oholené nohy? Jedná se o tradiční trend velkých nadšenců do silniční cyklistiky. Výška ponožek samozřejmě neurčuje výkonnost cyklisty, ale v silniční cyklistice je to nepsané pravidlo. A oholené nohy mají něco do sebe z hlediska aerodynamiky, ačkoliv je to spíše pocitová věc, a to z důvodu rychlejšího hojení ran. U profesionálních cyklistů ocení oholené nohy zejména maséři. Je vhodné také zmínit to, že u pánů je dres bez rukávů nevhodný. Každopádně je na každém, co si na kolo obleče. Pokud jezdíte pro zábavu a skvělý pocit, na oblečení ve výsledku nebude tolik záležet. Důležité je, že se člověk odhodlá a vyrazí sportovat!

GRAVEL CYKLISTIKA

Gravel je relativně nová disciplína, která umožňuje svižnou jízdu v téměř jakémkoli terénu. Co do vzezření se gravel nejvíce podobá cyklokrosovému kolu, ale kombinuje v sobě prvky silniční a horské cyklistiky. Díky své univerzálnosti si gravel kola našla své příznivce jak mezi silničáři, XC jezdci, klasickými výletníky a bikepackery, tak mezi zastánci různých MTB gravity disciplín. Dá se říci, že tato disciplína propojuje styly a díky tomu je co do oblečení velmi otevřená a pestrá. Každý si totiž do gravelu přinesl něco ze své původní disciplíny. 

Není tedy divu, když potkáte skupinu gravelistů, kde má půlka jezdců elastické kraťasy a upnuté dresy a druhá půlka jede ve volných kraťasech a stylových flanelkách nebo merino tričkách. Zde je všechno dovolené. Neexistují žádná pevně daná pravidla.

Snad jen kromě toho, že i zde je helma nepostradatelným bezpečnostním prvkem. Častěji se bere silniční helma, která bývá oproti MTB helmám lehčí a více odvětraná. A pod kterou si nejeden gravelista nebo gravelistka s radostí oblékne stylovou cyklistickou kšiltovku. Kšiltovka není jen designový doplněk, ale také praktický prvek, který chrání před sluncem, chladem nebo deštěm a saje pot. Silniční helma však není podmínkou. Pokud jezdíte více terénem, bude MTB helma vhodnější. Do základní výbavy patří také rukavice, ať už krátké nebo dlouhé, a cyklistické brýle, které chrání oči jak před sluncem, tak před blátem, kamínky apod. Zatmavení skel zvolte podle plánované trasy a počasí. 

Na každou vyjížďku, i za teplého počasí, si nezapomeňte přibalit větruodolnou bundu a případně nepromokavou bundu nebo vestu. Výhodou gravelu je, že ho můžete opatřit nejrůznějšími brašničkami (pod sedlo, na řidítka, do rámu), do kterých můžete uložit vše potřebné (nářadí, náhradní duše, lepení, pumpička/bombičky, montpáky) a většinou i něco navíc (svačina, nákrčník, návleky, mapa nebo powerbanka). Na většinu rámů lze dát 2 košíky na bidon, což jistě oceníte v letních měsících při delších vyjížďkách. Vždy je dobré mít v jednom bidonu čistou neslazenou vodu, do druhého si klidně namíchejte ionťák. Případně můžete do jednoho z košíků dát speciální lahev s širokým víčkem na převoz věcí. Vejde se do ní jak nářadí, tak svačina nebo skladná větrovka. Díky tomuto variabilnímu úložnému prostoru se obejdete bez batohu a uleví se i kapsám vašeho cyklistického dresu, pokud ho tedy vůbec máte. Existují však i jezdci, kteří nechtějí, aby zanikly linie jejich kola pod nánosem brašniček, těm pak nezbývá než vše naskládat do kapes nebo cyklistické ledvinky. 

Ať už je vám blízký jakýkoli styl, oblečte si to, v čem se cítíte nejlépe, naplánujte si trasu, poberte vše nezbytné a vyražte objevovat krásy okolí! A pokud holdujete spíše horské či trailové cyklistice podívejte si na druhý díl této série Jak se obléct na cyklistiku 2/3: horská cyklistika a enduro .